Statut Związku Wolnej Ziemi

Tekst jednolity z dnia 28 maja 2020 roku.

Preambuła

My, ludzie tworzący Związek Wolnej Ziemi, uznajemy się za opiekunów i strażników Ziemi, a w szczególności terenów, na których żyjemy.

Dążymy do rozwoju świadomości poprzez odtworzenie naturalnej relacji człowieka z naszą Planetą.

Przyjmujemy, że będąc równymi wobec Ziemi, na której żyjemy, jesteśmy również równi wobec siebie i całej Przyrody.

Oświadczamy, że Ziemia i całe życie na Ziemi stanowią dla nas wielką wartość przez sam fakt swego istnienia.

Uznajemy, że naszym zadaniem jest ochrona Ziemi, naszego Domu i Miejsca w Kosmosie.

Uznajemy, że Ziemia ma takie samo prawo do istnienia i uszanowania jej bytu, jakie mają wszystkie istoty.

Pragniemy tworzyć wspólnoty, w których będziemy razem żyli, współpracowali ze sobą i uczyli się od siebie dla dobra nas samych i całego Życia.

Pragniemy, aby wszyscy ludzie żyli w harmonii ze sobą i z całą Przyrodą, szanując i chroniąc Ziemię.

Rozdział 1 – Postanowienia ogólne 

1.1.  Związek Wolnej Ziemi, zwany dalej „Związkiem”, jest stowarzyszeniem działającym w oparciu o przepisy powszechnie obowiązującego prawa oraz postanowienia niniejszego statutu.

1.2. Związek jest dobrowolnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

1.3. Związek może posługiwać się skrótem: „ZWZ”, a także tłumaczeniem swojej nazwy na języki obce.

1.4. Siedzibą Związku jest miasto Lubliniec 

1.5. Związek prowadzi działalność na terenie całej Polski i poza jej granicami.

1.6. Związek opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.

1.7. Związek może należeć do organizacji międzynarodowych, jeżeli przynależność taka nie narusza zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, oraz przystępować do związków stowarzyszeń.

1.8. Związek może posiadać terenowe jednostki organizacyjne.

1.9. Związek jest zawiązany na czas nieograniczony. 

Rozdział 2 – Cele i zasady działania

2.1. Podstawowym celem Związku jest działanie dla dobra Ziemi i wszystkich mieszkających na niej istot poprzez tworzenie obszarów Wolnej Ziemi oraz zakładanie i rozwój wspólnot intencjonalnych żyjących w harmonii z Naturą.

2.2. Celami szczegółowymi Związku są:
1) inicjowanie, promocja i rozwój wspólnot intencjonalnych, społeczności lokalnych i kooperatyw dążących do zwiększenia stopnia swej samowystarczalności oraz minimalizacji własnego śladu ekologicznego, w sposób umożliwiający trwanie i rozwój powyższych inicjatyw przez wiele pokoleń,
2) tworzenie, poszukiwanie, testowanie, wdrażanie i promocja rozwiązań i technologii ułatwiających wspólnotom intencjonalnym, społecznościom lokalnym i kooperatywom osiągnięcie samowystarczalności we wszelkich możliwych aspektach,
3) tworzenie współpracującej sieci miejsc Wolnej Ziemi,
4) działanie na rzecz kształtowania stanu prawnego korzystnego dla tworzenia i rozwoju wspólnot intencjonalnych, społeczności lokalnych i kooperatyw,
5) ochrona i odtwarzanie środowiska przyrodniczego, siedlisk roślin i zwierząt oraz bioróżnorodności,
6) tworzenie rezerwatów Wolnej Ziemi oraz miejsc bogatych przyrodniczo, w których ludzie nie ingerują w Ziemię i zasiedlającą ją Przyrodę,
7) tworzenie i wspieranie inicjatyw i programów społecznych mających na celu rozwiązanie egzystencjalnych, ekonomicznych, socjalnych, ekologicznych i zdrowotnych problemów współczesnego społeczeństwa,
8) tworzenie i wdrażanie ekologicznych rozwiązań poprawiających efektywność ogrodniczą i rolniczą,
9) wspieranie i promocja  zrównoważonego rozwoju, gospodarki ekologicznej, kooperatyzmu, ekonomii współdzielenia,
10) promowanie idei i wartości Związku wśród ogółu społeczeństwa,
11) współpraca z innymi organizacjami o podobnych celach działania.

2.3. Związek może realizować swoje cele poprzez:
1) działalność informacyjną,
2) tworzenie i prowadzenie stron internetowych,
3) organizację spotkań, wykładów i prelekcji,
4) opracowywanie materiałów edukacyjnych, również w wersji elektronicznej,
5) pozyskiwanie nieruchomości, 
6) gospodarowanie nieruchomościami należącymi do Związku lub przez niego zarządzanymi, zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, bez zagrożenia dla środowiska naturalnego i zaburzania równowagi ekosystemu,
7) preferowanie i promowanie na terenie nieruchomości użytkowanych przez Związek i poza nimi technik budownictwa tradycyjnego i naturalnego z użyciem materiałów przyjaznych dla środowiska, 
8) współpracę z organami państwowymi, organizacjami pozarządowymi i innymi osobami prawnymi lub fizycznymi; współpraca ta może mieć charakter współdziałania, wsparcia organizacyjnego, informacyjnego, finansowego, rzeczowego lub inny,
9) rzecznictwo, organizowanie konsultacji społecznych, petycji i interwencji, a także składanie wniosków i skarg do instytucji publicznych,
10) prowadzenie programów i akcji społecznościowego zbierania pieniędzy, a także innych działań mających na celu zbieranie środków finansowych,
11) wspieranie współpracy między wspólnotami intencjonalnymi,
12) gromadzenie i udostępnianie informacji na temat wspólnot intencjonalnych i ich działań, a także informacji przydatnych w tworzeniu i rozwoju wspólnot intencjonalnych,
13) tworzenie przestrzeni dla dialogu i wymiany doświadczeń między wspólnotami intencjonalnymi,
14) prowadzenie działalności rolniczej i ogrodniczej w sposób jak najbardziej zgodny z Naturą, w tym uprawę ziemi, tworzenie ogrodów, sianie i sadzenie roślin,
15) stosowanie naturalnych środków i metod poprawiających skład i kondycję gleby, a także chroniących zdrowie roślin.

2.4. Związek kieruje się w swojej działalności otwartością na współpracę z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi i instytucjami publicznymi. 

2.5. Związek może zakładać i uczestniczyć w spółkach polskich lub zagranicznych.

2.6. Całość dochodów uzyskiwanych przez Związek jest przeznaczana wyłącznie na działalność statutową.

2.7. Związek nie prowadzi działalności gospodarczej.

2.8. Związek nie prowadzi odpłatnej działalności pożytku publicznego.

Rozdział 3 – Członkowie Związku

3.1. Członkowie Związku dzielą się na:
1) członków zwyczajnych,
2) członków wspierających.

3.2. Członkiem zwyczajnym Związku może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, która:
1) w swoim życiu codziennym kieruje się wartościami Związku,
2) przez ciągły okres przynajmniej roku aktywnie uczestniczyła w działalności Związku jako członek wspierający,
3) złożyła Zarządowi deklarację członkowską wraz z pisemnymi rekomendacjami zawierającymi poręczenie za tę osobę, udzielonymi przez przynajmniej dwóch członków zwyczajnych.

3.3. Przyjęcia nowych członków zwyczajnych dokonuje Walne Zebranie.

3.4. Delegaci Autonomicznych Jednostek Terenowych, którzy nie zostali uprzednio przyjęci do grona członków zwyczajnych, stają się członkami zwyczajnymi tylko i wyłącznie na czas pełnienia przez każdego z nich funkcji Delegata Autonomicznej Jednostki Terenowej.

3.5. Członkiem wspierającym Związku może być osoba fizyczna lub prawna zainteresowana działalnością Związku, która:
1) zadeklarowała na rzecz Związku pomoc materialną, intelektualną, fizyczną lub inną,
2) złożyła Zarządowi deklarację członkowską.

3.6. Osoba prawna będąca członkiem wspierającym Związku działa w nim przez swojego przedstawiciela.

3.7. Przyjęcia nowych członków wspierających dokonuje Zarząd uchwałą podjętą w ciągu dwóch miesięcy od daty złożenia deklaracji. 

3.8. Członek zwyczajny ma prawo:
1) wybierać i być wybieranym do organów Związku,
2) uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu,
3) uzyskiwać pełną informację na temat działalności organów Związku,
4) zgłaszać Walnemu Zebraniu, Zarządowi i Komisji Rewizyjnej wnioski, zapytania i postulaty dotyczące działalności Związku,
5) korzystać z pomocy i zaplecza Związku w podejmowanych działaniach zgodnych z celami statutowymi Związku,
6) korzystać z majątku Związku według zasad opisanych w wewnętrznych regulaminach,
7) brać udział w pracach i przedsięwzięciach Związku.

3.9. Członek zwyczajny obowiązany jest do:
1) udziału w działalności Związku i realizacji jego celów,
2) podejmowania decyzji w sprawach Związku,
3) przestrzegania powszechnie obowiązujących przepisów prawa związanych z działalnością Związku, a także statutu Związku, uchwał organów Związku oraz regulaminów Jednostek Terenowych na terenach użytkowanych przez te Jednostki,
4) uczestnictwa w miarę możliwości w każdym Walnym Zebraniu,
5) regularnego wspierania Związku poprzez opłacanie składek lub w innej dobrowolnie uzgodnionej z Zarządem formie pomocy materialnej, intelektualnej lub fizycznej,
6) dbania o mienie Związku.

3.10. Członek wspierający ma prawo:
1) uczestniczyć z głosem doradczym w Walnym Zebraniu,
2) uzyskiwać pełną informację na temat działalności organów Związku,
3) zgłaszać Walnemu Zebraniu, Zarządowi i Komisji Rewizyjnej wnioski, zapytania i postulaty dotyczące działalności Związku,
4) korzystać z pomocy i zaplecza Związku w podejmowanych działaniach zgodnych z celami statutowymi Związku,
5) korzystać z majątku Związku według zasad opisanych w regulaminach wewnętrznych,
6) brać udział w pracach i przedsięwzięciach Związku.

3.11. Członek wspierający obowiązany jest do:
1) przestrzegania powszechnie obowiązujących przepisów prawa związanych z działalnością Związku, a także statutu Związku, uchwał organów Związku oraz regulaminów Jednostek Terenowych na terenach użytkowanych przez te Jednostki,
2) regularnego wspierania Związku poprzez opłacanie składek lub w innej dobrowolnie uzgodnionej z Zarządem formie pomocy materialnej, intelektualnej lub fizycznej,
3) dbania o mienie Związku.

3.12. Zarząd drogą uchwały może okresowo lub trwale zmienić status członka zwyczajnego na status członka wspierającego, wyłącznie na prośbę osoby zainteresowanej zmianą swojego statusu.

Rozdział 4 – Zawieszenie i utrata członkostwa 

4.1. Zawieszenie członkostwa skutkuje:
1) brakiem możliwości uczestniczenia z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu,
2) brakiem możliwości wybierania i bycia wybieranym do organów Związku. 

4.2. Członkostwo w Związku może w drodze uchwały Zarządu lub Walnego Zebrania zostać ze skutkiem natychmiastowym czasowo zawieszone na okres od 6 do 12 miesięcy na skutek:
1) dobrowolnej czasowej rezygnacji z aktywnego udziału w pracach Związku, zgłoszonej Zarządowi na piśmie,
2) braku dobrowolnego zaangażowania w pracach i działalności Związku przez okres minimum roku,
3) naruszenia postanowień statutu Związku, uchwał organów Związku lub regulaminów Jednostek Terenowych na terenach użytkowanych przez te Jednostki,
4) działania na szkodę Związku,
5) zachowania godzącego w dobre imię Związku.

4.3. Po upływie określonego w uchwale okresu zawieszenia członkostwa w Związku, Zarząd lub Walne Zebranie może w przypadku dalszego istnienia przyczyny określonej w ust. 4.2. pkt. 1-5 podjąć decyzję o przedłużeniu okresu zawieszenia członkostwa w Związku o dalszy okres od 6 do 12 miesięcy. W przypadku gdy przyczyna zawieszenia członkostwa w Związku przestanie istnieć, Zarząd lub Walne Zebranie może z własnej inicjatywy lub na wniosek osoby, której członkostwo w Związku zostało zawieszone, skrócić okres zawieszenia członkostwa w Związku. 

4.4. Od uchwały Zarządu stwierdzającej zawieszenie członkostwa w Związku lub przedłużenie okresu zawieszenia członkowi, którego uchwała dotyczy, przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania. Od uchwały Walnego Zebrania stwierdzającej zawieszenie członkostwa w Związku lub przedłużenie okresu zawieszenia członkowi, którego uchwała dotyczy, przysługuje wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przez Walne Zebranie.

4.5. Odwołanie oraz wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, o których mowa w ust. 4.4, składa się pisemnie za pośrednictwem Zarządu w terminie miesiąca od daty otrzymania informacji o zawieszeniu. Walne Zebranie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad, a wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy – w czasie najbliższych obrad odbywających się po obradach, w czasie których została podjęta decyzja o zawieszeniu członkostwa w Związku lub przedłużeniu okresu zawieszenia. Decyzja Walnego Zebrania w tej sprawie jest ostateczna. Członek Związku, którego dotyczy decyzja w sprawie zawieszenia członkostwa lub przedłużenia okresu zawieszenia, nie ma prawa wnieść do niej sprzeciwu w czasie obrad Walnego Zebrania. 

4.6. Utrata członkostwa w Związku następuje na skutek:
1) pisemnej rezygnacji członka Związku złożonej Zarządowi,
2) śmierci członka Związku,
3) utraty osobowości prawnej przez osobę prawną będącą członkiem wspierającym Związku,
4) wykluczenia ze Związku z przyczyn określonych w ust. 4.2 pkt. 2-5.

4.7. Wykluczenie ze Związku następuje w drodze uchwały Walnego Zebrania podjętej po minimum rocznym okresie zawieszenia członka, którego dotyczy.

Rozdział 5 – Organy Związku 

5.1. Organami Związku są:
1) Walne Zebranie, 
2) Zarząd, 
3) Komisja Rewizyjna.

5.2. Członkowie organów Związku pełnią swoje funkcje bezpłatnie.

5.3. Osoba pełniąca funkcję członka Zarządu lub członka Komisji Rewizyjnej może być pracownikiem lub współpracownikiem Związku, jeśli zakres świadczonych przez nią odpłatnie usług lub pracy nie wkracza w oczywisty sposób w zakres funkcji członka Zarządu lub członka Komisji Rewizyjnej.

5.4. Organy Związku wypracowują decyzje w drodze konsensusu, biorąc pod uwagę opinie wszystkich obecnych na zebraniu członków danego organu oraz dążąc do przyjęcia decyzji korzystnych dla wszystkich i możliwych do zaakceptowania przez wszystkich obecnych na zebraniu członków organu. 

5.5. Organy Związku podejmują uchwały jednomyślnie.  

5.6. W przypadku przyjęcia przez organy Związku zasad umożliwiających bezpieczny i gwarantujący zachowanie bezpieczeństwa i integralności danych sposób podejmowania decyzji przez Internet, wszelkie decyzje mogą być podejmowane także drogą elektroniczną.

5.7. Członkowie organów Związku są wybierani i odwoływani przez Walne Zebranie.

5.8. Członkowie organów Związku tracą mandat w przypadku:
1) złożenia rezygnacji,
2) odwołania przez Walne Zebranie,
3) utraty pełnej zdolności do czynności prawnych,
4) śmierci,
5) zawieszenia lub pozbawienia członkostwa w Związku, w przypadkach określonych w niniejszym statucie.

5.9. Uzupełnienia składu osobowego organów Związku dokonuje się w drodze wyboru przez Walne Zebranie lub poprzez kooptację z grona członków zwyczajnych lub wspierających Związku i za ich zgodą. Walne Zebranie dokonuje weryfikacji decyzji o kooptacji w czasie swoich najbliższych obrad. W przypadku niezaakceptowania tej decyzji, Walne Zebranie może samemu uzupełnić skład osobowy organu. 

5.10. W przypadku sporu pomiędzy członkami, organami, Jednostkami Terenowymi lub organami Jednostek Terenowych Związku, obie strony sporu mogą zwrócić się do wspólnie wybranego mediatora o pomoc w rozwiązaniu sporu. Zarząd może prowadzić listę osób, które oferują swoją pomoc w rozwiązywaniu sporów. Jeżeli pomoc mediatora nie przyczyni się do rozwiązania sporu w odpowiednim czasie, każda ze stron może zwrócić się do Walnego Zebrania o pomoc w rozwiązaniu sporu. W takim przypadku Walne Zebranie może podjąć uchwałę rozstrzygającą spór, która obowiązuje obie strony. Strony nie mogą wnieść sprzeciwu wobec uchwały Walnego Zebrania rozstrzygającej spór.

Rozdział 6 – Walne Zebranie

6.1. Walne Zebranie jest najwyższym organem Związku.

6.2. W Walnym Zebraniu biorą udział członkowie zwyczajni z głosem stanowiącym oraz członkowie wspierający z głosem doradczym.

6.3. Walne Zebranie obraduje według uchwalonego przez siebie porządku obrad.

6.4. Walne Zebranie może uchwalać swój regulamin dotyczący obrad.

6.5. Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

6.6. Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd przynajmniej raz w roku jako zebranie sprawozdawcze, tak aby mogło się ono odbyć do końca czerwca danego roku. 

6.7. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub na wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Związku.

6.8. Wnoszący o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania są obowiązani złożyć Zarządowi wniosek z podaniem proponowanego porządku obrad, który Zarząd może uzupełnić.

6.9. Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno być zwołane w terminie umożliwiającym odbycie się Walnego Zebrania, nie później jednak niż w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania przez Zarząd stosownego wniosku.

6.10. W przypadku niezwołania Walnego Zebrania w terminach określonych w ust. 6.6 i 6.9 niniejszego rozdziału Walne Zebranie może również zwołać Komisja Rewizyjna.

6.11. Organ zwołujący Walne Zebranie zawiadamia wszystkich członków Związku o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania przy wykorzystaniu przynajmniej 2 środków porozumiewania się na odległość (w tym mailowo).

6.12. Obrady Walnego Zebrania mogą być prowadzone przez koordynatora Walnego Zebrania, wybieranego i odwoływanego przez Walne Zebranie na uzasadniony wniosek jednego z członków zwyczajnych Związku. Koordynator Walnego Zebrania może dbać o przestrzeganie ustalonego porządku obrad i kolejności zabierania głosu, a także o to, aby wypowiedzi uczestników Walnego Zebrania mieściły się w ustalonych tematach i ramach czasowych. 

6.13. Walne Zebranie może podejmować uchwały w obecności co najmniej 3 członków zwyczajnych Związku.

6.14. Proponowany porządek obrad Walnego Zebrania ustala organ zwołujący to zebranie.

6.15. Członkowie Związku mogą brać udział w Walnym Zebraniu osobiście. Niedopuszczalny jest udział przez pełnomocnika lub przy użyciu pełnomocnictwa do wykonywania prawa głosu.

6.16. W Walnym Zebraniu mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez co najmniej jednego z członków Związku.

6.17. Do kompetencji Walnego Zebrania należą:
1) uchwalanie kierunków i programów działalności Związku,
2) decydowanie o zmianie statutu Związku,
3) zatwierdzanie regulaminów organów Związku i Jednostek Terenowych,
4) powoływanie Jednostek Terenowych,
5) wybór i odwoływanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
6) ocena działalności organów Związku,
7) zatwierdzanie sprawozdań finansowych i merytorycznych Zarządu oraz sprawozdań Komisji Rewizyjnej, 
8) podejmowanie uchwał w sprawach wniesionych pod obrady przez Zarząd, Komisję Rewizyjną lub członka Związku, o ile nie są one zastrzeżone do kompetencji innych organów Związku postanowieniami niniejszego statutu lub przepisami powszechnie obowiązującego prawa,
9) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
10)podejmowanie uchwał w sprawie przystępowania Związku do organizacji krajowych lub międzynarodowych,
11) podejmowanie uchwał w sprawie rozwiązania Związku i przeznaczenia jego majątku,
12) ustalanie zasad płatności oraz wysokości składek członkowskich,
13) podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych do kompetencji Walnego Zebrania postanowieniami niniejszego statutu lub przepisami powszechnie obowiązującego prawa.

Rozdział 7 – Zarząd

7.1. Zarząd kieruje działaniami Związku w oparciu o uchwały Walnego Zebrania i reprezentuje Związek na zewnątrz.

7.2. Skład Zarządu stanowią członkowie Zarządu w nieparzystej liczbie 3, 5 lub 7, powołani przez Walne Zebranie na czas nieoznaczony.

7.3. Członkami Zarządu nie mogą być osoby, które były skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

7.4. Zebrania Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku. 

7.5. Zebranie Zarządu może zwołać każdy członek Zarządu. Powinien powiadomić o tym pozostałych członków Zarządu ze stosownym wyprzedzeniem (nie później niż 7 dni przed terminem zebrania) umożliwiającym ich udział, przy wykorzystaniu przynajmniej 2 środków porozumiewania się na odległość (w tym mailowo). Jeżeli wszyscy członkowie Zarządu są obecni na zebraniu, wówczas Zarząd może obradować i podejmować uchwały i decyzje bez uprzedniego formalnego zwołania.

7.6. Członkowie Zarządu, na początku każdego zebrania, mogą jednomyślnie wybrać spośród siebie koordynatora zebrania.

7.7. Zarząd podejmuje uchwały w sprawach należących do jego kompetencji jednomyślnie w obecności co najmniej połowy swych członków. 

7.8. W zebraniu Zarządu mogą uczestniczyć z głosem doradczym eksperci lub inne osoby zaproszone przez co najmniej jednego z członków Zarządu.

7.9. Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
1) złożenia pisemnej rezygnacji,
2) odwołania przez Walne Zebranie,
3) śmierci członka Zarządu, 
4) utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
5) skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

7.10. Zarząd Związku w całości lub poszczególni członkowie Zarządu mogą być odwołani w dowolnym czasie przez Walne Zebranie w drodze uchwały. Członkowie Zarządu, których dotyczy wniosek o odwołanie, nie mogą wnieść sprzeciwu wobec uchwały o odwołaniu w czasie obrad Walnego Zebrania. 

7.11. Do kompetencji Zarządu należą:
1) kierowanie działaniami Związku w oparciu o uchwały Walnego Zebrania,
2) prowadzenie bieżących spraw Związku, 
3) reprezentowanie Związku na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
4) wykonywanie uchwał Walnego Zebrania,
5) prowadzenie gospodarki finansowej Związku i zarządzanie jego majątkiem, zgodnie z zasadami ustalonymi przez Walne Zebranie,
6) sporządzanie sprawozdań finansowych i merytorycznych Związku,
7) składanie Walnemu Zebraniu sprawozdań z działalności Zarządu,
8) uchwalanie regulaminu Zarządu, zatwierdzanego przez Walne Zebranie,
9) podejmowanie uchwał w sprawie przyjmowania członków wspierających, 
10) podejmowanie uchwał w sprawie zawieszania członków Związku,  
11) pobieranie składek członkowskich i uzgadnianie wspólnie z członkami Związku innych form świadczonej przez nich pomocy,
12) prowadzenie rejestru członków Związku.

7.12. Reprezentować Związek na zewnątrz oraz wykonywać czynności w ramach prowadzenia spraw Związku może każdy członek Zarządu samodzielnie, z zastrzeżeniem ust. 7.13.

7.13. Do składania w imieniu Związku oświadczeń woli w sprawach majątkowych oraz wyznaczania pełnomocnictw wymagane jest współdziałanie co najmniej dwóch członków Zarządu.

7.14. Do złożenia przez Zarząd oświadczenia woli w sprawie majątkowej o wartości przekraczającej 100000 PLN (słownie: sto tysięcy złotych) wymagane jest pełnomocnictwo udzielone przez Walne Zebranie w formie uchwały. 

7.15. Zarząd nie ma prawa zaciągania zobowiązań, które:
1) wymagają zabezpieczenia majątkiem trwałym Związku,
2) obciążone są odsetkami.

7.16. Do złożenia przez Zarząd oświadczenia woli w sprawie składników majątkowych przypisanych do użytkowania przez Autonomiczną Jednostkę Terenową wymagane jest pełnomocnictwo udzielone przez Radę danej Autonomicznej Jednostki Terenowej w formie uchwały, z zastrzeżeniem ust. 7.17.

7.17. Do złożenia przez Zarząd oświadczenia woli w sprawie zbycia nieruchomości gruntowej wymagane jest pełnomocnictwo udzielone przez Walne Zebranie w formie uchwały podjętej jednomyślnie w obecności wszystkich członków zwyczajnych Związku, a w przypadku gdy przedmiotowa nieruchomość jest w użytkowaniu Autonomicznej Jednostki Terenowej, wymagane jest również pełnomocnictwo udzielone przez Radę danej Autonomicznej Jednostki Terenowej w formie uchwały podjętej jednomyślnie w obecności wszystkich członków tego organu.

Rozdział 8 – Komisja Rewizyjna

8.1. Komisja Rewizyjna sprawuje nadzór nad całokształtem działalności statutowej i finansowej Związku. W ramach czynności nadzorczych ma ona prawo do pełnej informacji o działalności Związku, wglądu do dokumentacji oraz żądania udzielenia wyjaśnień i informacji przez Zarząd oraz osoby zaangażowane w działalność w imieniu lub na rzecz Związku.

8.2. Komisja Rewizyjna składa się z od 3 do 5 członków wybranych przez Walne Zebranie na czas nieoznaczony.

8.3. Zebrania Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz w roku.

8.4. Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały jednomyślnie w obecności co najmniej połowy swych członków.

8.5. Zebranie Komisji Rewizyjnej może zwołać każdy członek Komisji Rewizyjnej. Powinien powiadomić o tym pozostałych członków Komisji Rewizyjnej ze stosownym wyprzedzeniem (co najmniej 7 dni przed terminem zebrania) umożliwiającym ich udział, przy wykorzystaniu przynajmniej 2 środków porozumiewania się na odległość (w tym mailowo). Jeżeli wszyscy członkowie są obecni na zebraniu, wówczas Komisja Rewizyjna może obradować i podejmować uchwały i decyzje bez uprzedniego formalnego zwołania.

8.6. Komisja Rewizyjna może upoważnić niektórych spośród swoich członków do wykonywania w jej imieniu określonych czynności nadzorczych.

8.7. W zebraniu Komisji Rewizyjnej mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez co najmniej jednego z członków Komisji Rewizyjnej.

8.8. Komisja Rewizyjna jest niezależna od Zarządu, a jej członkami nie mogą być:
1) członkowie Zarządu ani osoby pozostające z członkami Zarządu w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
2) osoby skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.

8.9. Szczegółowy tryb i zasady działania Komisji Rewizyjnej może określać regulamin Komisji Rewizyjnej uchwalony przez ten organ i zatwierdzony przez Walne Zebranie.

8.10. Członkostwo w Komisji Rewizyjnej ustaje na skutek:
1) złożenia pisemnej rezygnacji,

2) odwołania przez Walne Zebranie,

3) śmierci członka Komisji Rewizyjnej,

4) utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,

5) skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. 

8.11. Komisja Rewizyjna w całości lub poszczególni członkowie Komisji Rewizyjnej mogą być odwołani w dowolnym czasie przez Walne Zebranie. Członkowie Komisji Rewizyjnej, których dotyczy wniosek o odwołanie, nie mogą wnieść sprzeciwu wobec uchwały o odwołaniu w czasie obrad Walnego Zebrania. 

8.12. Do obowiązków Komisji Rewizyjnej należą:
1) kontrolowanie co najmniej raz w roku działalności statutowej i gospodarki finansowej Związku oraz przedstawianie Walnemu Zebraniu oraz Zarządowi wniosków i uwag z każdej kontroli,
2) opiniowanie sprawozdań finansowych i merytorycznych Zarządu,
3) dokonywanie oceny działalności Zarządu i przedstawianie jej Walnemu Zebraniu,
4) składanie sprawozdań ze swej działalności Walnemu Zebraniu.

8.13. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należą:
1) wybieranie podmiotu mającego zbadać sprawozdania finansowe Związku,
2) żądanie od Zarządu udostępnienia dokumentów związanych z działalnością Związku z możliwością ich kopiowania,
3) żądanie udzielenia informacji lub wyjaśnień na temat działalności Związku od Zarządu i osób zaangażowanych w działalność w imieniu lub na rzecz Związku,
4) uchwalanie regulaminu Komisji Rewizyjnej, zatwierdzanego przez Walne Zebranie,
5) składanie wniosków o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania,
6) zwoływanie Walnego Zebrania w przypadku określonym w ust. 6.10.

8.14. Komisja Rewizyjna może ze skutkiem natychmiastowym zawiesić członkostwo osoby w Zarządzie w przypadku:
1) naruszenia przez tę osobę postanowień statutu Związku, uchwał organów Związku lub regulaminów Jednostek Terenowych na terenach użytkowanych przez te Jednostki,
2) działania na szkodę Związku,
3) zachowania godzącego w dobre imię Związku.

8.15. Od uchwały Komisji Rewizyjnej stwierdzającej zawieszenie członkostwa w Zarządzie członkowi Zarządu, którego uchwała dotyczy, przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania. 

8.16. Odwołanie, o którym mowa w ust. 8.15., składa się pisemnie za pośrednictwem Komisji Rewizyjnej w terminie miesiąca od daty otrzymania informacji o zawieszeniu. Walne Zebranie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Decyzja Walnego Zebrania w tej sprawie jest ostateczna. Członek Zarządu, którego dotyczy decyzja w sprawie zawieszenia członkostwa w Zarządzie, nie ma prawa wnieść do niej sprzeciwu w czasie obrad Walnego Zebrania.  

8.17. Do reprezentowania Komisji Rewizyjnej na zewnątrz i działania w jej imieniu, w tym do wykonywania w jej imieniu czynności kontrolnych, uprawniony jest każdy z członków Komisji Rewizyjnej.

Rozdział 9 – Majątek i gospodarka finansowa

9.1. Majątek Związku może powstawać:
1) ze składek członkowskich,
2) z zapisów, darowizn, spadków i ofiarności publicznej,
3) z dotacji,
4) z dochodów z majątku Związku.

9.2. Funduszami i majątkiem Związku zarządza Zarząd.

9.3. W Związku zabronione jest:
1) udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Związku,
2) przekazywanie majątku Związku na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Związku pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3) wykorzystywanie majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników Związku oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika ze statutowego celu Związku,
4) zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie, członkowie organów lub pracownicy Związku oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

9.4. W przypadku powołania Związku do spadku Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza i to tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia oczywistym jest, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.

9.5. Związek może tworzyć fundusze, w tym fundusze celowe. Fundusze Związku są tworzone i likwidowane przez Walne Zebranie, które ustala zasady gromadzenia w nich środków i dysponowania nimi. Zarząd Związku oraz Zarządy Jednostek Terenowych mogą dysponować środkami zgromadzonymi w funduszach Związku w oparciu o zasady ustalone przez Walne Zebranie.

Rozdział 10 – Jednostki Terenowe

10.1. Jednostki Terenowe, zwane dalej “JT”, dzielą się na dwa rodzaje:
1) Podstawowe Jednostki Terenowe, zwane dalej “PJT”,
2) Autonomiczne Jednostki Terenowe, zwane dalej “AJT”.

10.2. AJT są takimi Jednostkami Terenowymi, którym powierzono do gospodarowania nieruchomości gruntowe należące do Związku w celu tworzenia, utrzymania i rozwoju wspólnot intencjonalnych bądź tworzenia i ochrony rezerwatów Wolnej Ziemi.

10.3. PJT są wszystkie Jednostki Terenowe niebędące AJT.

10.4. PJT zostają przekształcone w AJT z chwilą spełnienia warunku określonego w ust. 10.2. 

10.5. JT powinny gospodarować oddanymi im do użytkowania nieruchomościami w sposób korzystny dla Ziemi, Przyrody oraz ludzi, a także zgodny z celami Związku. 

10.6. Zarząd Związku podejmuje wszelkie działania potrzebne do samodzielnego funkcjonowania JT zgodnego z ich regulaminami, w tym udziela organom JT potrzebnych pełnomocnictw. W przypadku gdy działanie organu JT na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Związku jest niemożliwe lub niecelowe, Zarząd Związku na wniosek organu JT działa na rzecz JT wobec innych podmiotów. 

10.7. JT nie posiadają osobowości prawnej.

10.8. JT powoływane są przez Walne Zebranie na czas nieoznaczony.

10.9. Walne Zebranie może utworzyć JT na wniosek co najmniej 3 członków Związku, będących osobami fizycznymi, zwanych dalej “Inicjatorami JT”. 

10.10. W celu utworzenia JT, Inicjatorzy JT składają do Walnego Zebrania za pośrednictwem Zarządu Związku wniosek o utworzenie JT wraz z projektem regulaminu JT.

10.11. Każda JT działa na podstawie statutu Związku oraz własnego regulaminu JT.

Rozdział 11 – Rady Jednostek Terenowych

11.1. Każda JT posiada kolektywny organ najwyższy – Radę Jednostki Terenowej, zwaną dalej „Radą JT”. 

11.2. Rada JT decyduje o wszelkich sprawach dotyczących JT.

11.3. Pierwszy skład Rady JT powoływany jest przez Walne Zebranie wraz z utworzeniem JT i zatwierdzeniem regulaminu JT. W skład pierwszej Rady JT wchodzą Inicjatorzy JT.

11.4. Wszyscy stali mieszkańcy nieruchomości oddanej do użytkowania dla AJT mają prawo bycia członkami Rady tej AJT. 

11.5. Nowi członkowie Rady JT przyjmowani są przez Radę JT.

11.6. Rada JT wypracowuje decyzje w drodze konsensusu, biorąc pod uwagę opinie wszystkich obecnych na zebraniu członków Rady JT oraz dążąc do przyjęcia decyzji korzystnych dla wszystkich i możliwych do zaakceptowania przez wszystkich obecnych na zebraniu członków Rady JT. 

11.7. Rada JT podejmuje uchwały jednomyślnie.  

11.8. Rada JT działa zgodnie ze statutem Związku, regulaminem JT oraz przepisami powszechnie obowiązującego prawa. 

11.9. Rada JT podejmuje uchwały na zebraniach w obecności przynajmniej połowy swoich członków, pod warunkiem że wszyscy członkowie Rady JT zostali skutecznie zawiadomieni o terminie, miejscu i porządku obrad na co najmniej 7 dni przed datą zebrania. Jeżeli wszyscy członkowie są obecni na zebraniu, wówczas Rada JT może obradować i podejmować uchwały i decyzje bez uprzedniego formalnego zwołania.

11.10. Zebranie Rady JT zwołuje Zarząd JT z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej 3 członków Rady JT.

11.11. Wnoszący o zwołanie zebrania Rady JT są obowiązani złożyć Zarządowi JT wniosek z podaniem proponowanego porządku obrad, który Zarząd JT może uzupełnić.

11.12. Zebrania Rady JT odbywają się w siedzibie JT lub w innym miejscu znajdującym się na obszarze działania JT.

11.13. Członkowie Rady JT, którzy nie mogą być obecni na zebraniu Rady JT, mogą wyrażać swoją opinię na temat każdego punktu porządku obrad w sposób zdalny (pisemnie, elektronicznie, telefonicznie).

11.14. Członkostwo w Radzie JT może zostać ze skutkiem natychmiastowym czasowo zawieszone na okres od 6 do 12 miesięcy na skutek:
1) dobrowolnej czasowej rezygnacji z aktywnego udziału w pracach JT zgłoszonej na piśmie Zarządowi JT,
2) uchwały Rady JT uzasadnionej brakiem dobrowolnego zaangażowania członka Rady JT w pracach i działalności JT przez okres minimum roku,
3) uchwały Rady JT uzasadnionej brakiem fizycznego lub zdalnego uczestnictwa w trzech kolejnych posiedzeniach Rady JT,
4) uchwały Rady JT uzasadnionej zachowaniem godzącym w dobre imię JT lub Związku,
5) uchwały Rady JT uzasadnionej naruszeniem postanowień statutu Związku, regulaminu JT lub uchwał organów Związku,
6) uchwały Rady JT uzasadnionej działaniem na szkodę JT lub Związku.

11.15. Decyzję o zawieszeniu członkostwa w Radzie JT podejmuje Rada JT na wniosek co najmniej trzech jej członków. Osoba, której dotyczy ta decyzja, nie ma prawa wnieść do niej sprzeciwu w czasie obrad Rady JT. 

11.16. Członek Rady JT, którego członkostwo w Radzie JT zostało czasowo zawieszone, może brać udział w zebraniach Rady JT z głosem doradczym.

11.17. Po upływie okresu zawieszenia, w celu powrotu do aktywnego uczestnictwa w pracach Rady JT, osoba, której członkostwo w Radzie JT zostało zawieszone, składa Zarządowi JT pisemną deklarację aktywnego uczestnictwa w działalności Rady JT. Złożenie tej deklaracji jest niezbędne do przywrócenia osobie, której członkostwo w Radzie JT zostało zawieszone, pełni praw związanych z członkostwem w Radzie JT.

11.18. Utrata członkostwa w Radzie JT następuje na skutek:
1) pisemnej rezygnacji członka Rady JT złożonej Zarządowi JT, 
2) śmierci członka Rady JT,
3) wykluczenia z Rady JT z powodu przyczyny określonej w ust. 11.16 pkt 4-6.

11.19. Decyzję o wykluczeniu z Rady JT podejmuje Rada JT po upływie okresu zawieszenia członkostwa. Osoba, której dotyczy ta decyzja, nie ma prawa wnieść do niej sprzeciwu w czasie obrad Rady JT.

11.20. Od uchwały Rady JT stwierdzającej zawieszenie lub utratę członkostwa w Radzie JT członkowi, którego uchwała dotyczy, przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania. 

11.21. Odwołanie, o którym mowa w ust. 11.20, składa się pisemnie za pośrednictwem Zarządu Związku w terminie 30 dni od daty otrzymania informacji o zawieszeniu lub utracie członkostwa w Radzie JT. Walne Zebranie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Decyzja Walnego Zebrania w tej sprawie jest ostateczna. Członek Związku, którego dotyczy ta decyzja, nie ma prawa wnieść do niej sprzeciwu w czasie obrad Walnego Zebrania.

Rozdział 12 – Delegaci Autonomicznych Jednostek Terenowych

12.1. Każda Rada AJT wybiera ze swego grona Delegata Autonomicznej Jednostki Terenowej, zwanego dalej „Delegatem AJT”, a także Zastępcę Delegata Autonomicznej Jednostki Terenowej, zwanego dalej „Zastępcą Delegata AJT”.

12.2. Pełnienie funkcji przez Delegata AJT lub Zastępcę Delegata AJT ustaje na skutek:
1) pisemnej rezygnacji,
2) odwołania przez Radę AJT,
3) utraty członkostwa w Związku.

12.3. Zastępca Delegata AJT pełni funkcję Delegata AJT do czasu wyboru nowego Delegata przez Radę AJT oraz w czasie nieobecności Delegata AJT na obradach Walnego Zebrania. 

12.4. Zastępca Delegata AJT może uczestniczyć z głosem doradczym w obradach Walnego Zebrania. 

12.5. Delegat AJT:
1) staje się w trakcie i na mocy pełnienia swej funkcji członkiem zwyczajnym Związku,
2) jest upoważniony do prezentowania woli i stanowiska Rady AJT na Walnym Zebraniu.

12.6. Delegat AJT i Zastępca Delegata AJT są wybierani na czas określony w regulaminie AJT i mogą w każdej chwili zostać odwołani przez Radę AJT. 

Rozdział 13 – Regulaminy Jednostek Terenowych

13.1. Regulamin JT określa szczegółową organizację JT i sposób jej działania. Rada JT może dokonywać zmian w regulaminie JT.

13.2. Regulamin JT oraz wszelkie zmiany do tego regulaminu zatwierdzane są pod rygorem nieważności przez Walne Zebranie w drodze uchwały.

13.3. Regulamin JT określa w szczególności:
1) nazwę JT,
2) siedzibę i obszar działania JT,
3) profil JT, 
4) cele JT, 
5) strukturę organizacyjną JT,
6) sposób podejmowania decyzji przez organy JT, zgodny z zasadą konsensusu,
7) szczegółowe zasady działania organów JT oraz Delegata i Zastępcy Delegata JT.

13.4. Regulamin AJT, oprócz punktów wymienionych w ust. 13.3, określa również:
1) zasady gospodarowania nieruchomościami użytkowanymi przez AJT,
2) podstawowe zasady dotyczące mieszkańców AJT,
3) zasady przyjmowania nowych mieszkańców AJT,
4) podstawowe zasady dotyczące gości AJT.

13.5. Do AJT, których celem jest tworzenie i ochrona rezerwatów Wolnej Ziemi, nie ma zastosowania ust. 13.4. Regulamin tych AJT, oprócz punktów wymienionych w ust. 13.3, powinien określać zasady postępowania na terenie rezerwatów Wolnej Ziemi chronionych przez te AJT.

13.6. Walne Zebranie może uchwalić instrukcję opracowywania regulaminu JT z dokładnym wyjaśnieniem i rozszerzeniem elementów składowych wymienionych w ust. 13.3 -13.5.

Rozdział 14 – Zarządy Jednostek Terenowych

14.1. Każda JT posiada kolektywny organ wykonawczy – Zarząd Jednostki Terenowej, zwany dalej „Zarządem JT”. 

14.2. Zarząd JT jest wybierany przez Radę JT na czas określony w regulaminie JT. 

14.3. Zarząd JT może być w dowolnym czasie odwołany przez Radę JT. 

14.4. Zarząd JT wykonuje uchwały Rady JT i reprezentuje JT na zewnątrz.

14.5. Do reprezentowania JT na zewnątrz i działania w jej imieniu, w tym do składania oświadczeń woli w imieniu JT, uprawniony jest każdy członek Zarządu JT działający samodzielnie. Uprawnienie to nie obejmuje prawa do reprezentowania AJT w czasie obrad Walnego Zebrania. 

14.6. Do obowiązków Zarządu JT należą:
1) przesyłanie do Zarządu Związku kopii protokołów z zebrań Rady JT wraz z kopiami wszystkich uchwał i załączników, w terminie miesiąca od daty zebrania,
2) prowadzenie i aktualizowanie listy członków Rady JT, a także przesyłanie tej listy do Zarządu Związku po każdorazowej aktualizacji w terminie 30 dni od wprowadzenia zmian,
3) przesyłanie do Zarządu Związku corocznych sprawozdań z działalności JT do 31 marca następnego roku.

14.7. Do obowiązków Zarządu AJT oprócz tych wymienionych w ust. 14.6. należy również prowadzenie i aktualizowanie listy mieszkańców AJT, a także przesyłanie tej listy do Zarządu Związku po każdorazowej aktualizacji w terminie 30 dni od wprowadzenia zmian.

14.8. Pełnienie funkcji członka Zarządu JT ustaje na skutek:
1) pisemnej rezygnacji,
2) odwołania przez Radę JT,
3) utraty członkostwa w Związku.

14.9. Zarząd JT wypracowuje decyzje w drodze konsensusu, biorąc pod uwagę opinie wszystkich obecnych na zebraniu członków Zarządu JT oraz dążąc do przyjęcia decyzji korzystnych dla wszystkich i możliwych do zaakceptowania dla wszystkich obecnych na zebraniu członków Zarządu JT.

14.10. Zarząd JT podejmuje uchwały jednomyślnie w obecności co najmniej połowy swych członków.

14.11. Zebranie Zarządu JT może zwołać każdy członek Zarządu JT. Powinien powiadomić o tym pozostałych członków Zarządu JT ze stosownym wyprzedzeniem (nie później niż 7 dni przed terminem zebrania) umożliwiającym ich udział, przy wykorzystaniu przynajmniej 2 środków porozumiewania się na odległość (w tym mailowo). Jeżeli wszyscy członkowie Zarządu JT są obecni na zebraniu, wówczas Zarząd JT może obradować i podejmować uchwały i decyzje bez uprzedniego formalnego zwołania.

Rozdział 15 – Przepisy końcowe dotyczące Jednostek Terenowych

15.1. Komisja Rewizyjna może kontrolować całokształt działalności JT. Ma ona prawo do pełnej informacji o działalności JT, wglądu do dokumentacji oraz żądania udzielenia wyjaśnień i informacji przez Zarząd JT oraz osoby zaangażowane w działalność w imieniu lub na rzecz JT.

15.2. Komisja Rewizyjna może przekazać Radzie JT, Zarządowi JT, Walnemu Zebraniu lub Zarządowi Związku wnioski lub uwagi dotyczące działalności JT. 

15.3. W przypadku gdy działalność JT jest sprzeczna ze statutem Związku lub z powszechnie obowiązującym prawem, Komisja Rewizyjna może wydać zalecenia mające na celu przywrócenie zgodności działań JT ze statutem Związku lub z powszechnie obowiązującym prawem. Zalecenia te są wiążące dla organów JT i powinny zostać wykonane w terminie określonym przez Komisję Rewizyjną. 

15.4. Organ JT może odwołać się od zaleceń Komisji Rewizyjnej do Walnego Zebrania. Wobec uchwał Walnego Zebrania w tej sprawie nie mogą wnieść sprzeciwu członkowie Związku będący jednocześnie członkami Rady lub Zarządu danej JT.

15.5. W przypadku poważnego lub uporczywego naruszania postanowień statutu Związku lub powszechnie obowiązującego prawa i niewykonywania zaleceń Komisji Rewizyjnej mających na celu przywrócenie zgodności działań JT ze statutem Związku lub z powszechnie obowiązującym prawem, Walne Zebranie może na wniosek Komisji Rewizyjnej zdecydować o zawieszeniu działalności Rady JT oraz powołaniu Rady Naprawczej JT, która przejmuje wszystkie funkcje Rady JT. Członków Rady Naprawczej JT powołuje i odwołuje Komisja Rewizyjna. Walne Zebranie na wniosek Komisji Rewizyjnej rozwiązuje Radę Naprawczą JT i przywraca Radzie JT możliwość pełnienia przez nią swoich funkcji w przypadku gdy przywrócona zostanie zgodność działalności JT z postanowieniami statutu Związku oraz powszechnie obowiązującym prawem. Wobec uchwał Walnego Zebrania w tych sprawach nie mogą wnieść sprzeciwu członkowie Związku będący jednocześnie członkami Rady lub Rady Naprawczej danej JT.

15.6. W sytuacjach szczególnie uzasadnionych, na wniosek co najmniej 5 osób mieszkających przynajmniej od roku na terenie nieruchomości oddanych do użytkowania AJT, Walne Zebranie może rozwiązać dotychczasową Radę AJT i powołać nową Radę AJT, składającą się ze wszystkich stałych mieszkańców nieruchomości oddanych do użytkowania tej AJT. Wobec uchwały Walnego Zebrania w tej sprawie nie mogą wnieść sprzeciwu członkowie Związku będący jednocześnie członkami Rady danej AJT.

15.7. JT może zostać rozwiązana uchwałą Rady JT podjętą jednomyślnie w obecności wszystkich członków Rady JT. Uchwała ta wchodzi w życie po zatwierdzeniu jej przez Walne Zebranie.

15.8. PJT może zostać rozwiązana uchwałą Walnego Zebrania w przypadku ponad rocznego braku aktywności Zarządu PJT i Rady PJT, służącej realizacji celów, dla których została powołana.

Rozdział 16 – Zmiana statutu Związku

16.1. Zmiana statutu Związku następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania, podjętej jednomyślnie w obecności przynajmniej 2/3 członków zwyczajnych Związku, z zastrzeżeniem ust. 16.3, przy czym informacja o porządku obrad Walnego Zebrania powinna wyraźnie wskazywać, które postanowienia statutu mają ulec zmianie.

16.2. Zmiana statutu Związku nie może w istotny sposób naruszyć podstawowego celu realizowanego przez Związek oraz konsensualnego modelu podejmowania decyzji przez wszystkie organy Związku oraz JT.

16.3. Zmiana rozdziałów 10 – 17, oprócz warunku wymienionego w ust. 16.1, wymaga zgody wszystkich Rad JT w formie uchwał podjętych przy udziale wszystkich uprawnionych do decydowania członków tych Rad.

Rozdział 17 – Przepisy końcowe

17.1. Rozwiązanie Związku może nastąpić tylko w przypadku braku AJT lub po ich uprzednim rozwiązaniu zgodnie z ust. 15.7.

17.2. Walne Zebranie może w obecności wszystkich członków Związku zdecydować o rozwiązaniu Związku, określając przeznaczenie składników majątku pozostałego po likwidacji Związku oraz powołując Komisję Likwidacyjną.

17.3. Zadaniem Komisji Likwidacyjnej jest przeprowadzenie likwidacji Związku, w tym zakończenie jego spraw majątkowych i uregulowanie jego zobowiązań. Komisja Likwidacyjna podejmuje decyzje jednomyślnie w obecności co najmniej połowy swoich członków.  Do reprezentowania Związku uprawnieni są wszyscy członkowie Komisji Likwidacyjnej działający łącznie.

17.4. Nieruchomości należące do Związku nie mogą zostać sprzedane w trakcie likwidacji Związku. Powinny one zostać przekazane w całości podmiotom zapewniającym kontynuację realizacji przez te nieruchomości celów, do których zostały przeznaczone. 

17.5. Majątek pozostały po likwidacji Związku przekazuje się organizacjom pozarządowym, w pierwszej kolejności tym, których działalność jest zbieżna z celami Związku.

17.6. W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy obowiązującego prawa.